Meer informatie
Mocht u meer willen over een bepaald onderwerpen of heeft u nog specifieke vragen dan kunt u hieronder enkele documenten en onze veelgestelde vragen vinden. Mocht deze informatie geen antwoord geven op uw vragen dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Downloads
Veel gestelde vragen
Waarom verwijst mijn tandarts mij door naar de endodontoloog?
Uw tandarts heeft ingeschat dat de behandeling van uw tand of kies wat meer gecompliceerd is. Dit kan komen door bijvoorbeeld sterk gekromde wortels, stiften in de kanalen of andere factoren.
Kan ik me ook direct aanmelden als patiënt bij uw praktijk?
Nee, dat is niet mogelijk. U kunt alleen via een verwijzing bij ons behandeld worden. Uw tandarts kan de verwijzing naar ons sturen of e-mailen. Daarna nemen wij contact met u op.
Kan er direct met de behandeling worden gestart?
Dit is meestal niet mogelijk of gewenst. Er zijn veel zaken die eerst besproken moeten worden voordat we de behandelingen kunnen plannen. Belangrijk is om eerst de prognose van de tand of kies en de behandelopties te bespreken. Soms is een behandeling uiteindelijk niet mogelijk. Vandaar dat wij altijd eerst een eerste consult inplannen.
Wat moet ik doen bij napijn?
Er kan na de behandeling wat napijn optreden. Dit kunt u met een gewone pijnstiller onderdrukken. Hiernaast vindt u meer informatie over ‘na de behandeling’.
Waarom moet ik een gezondheidsvragenlijst invullen?
Het is belangrijk dat wij op de hoogte zijn van uw algemene gezondheid. Als wij weten welke ziekten of allergieën u heeft of welke medicijnen u gebruikt, kan het risico op complicaties worden verkleind. Daarom vragen wij u om een ingevulde gezondheidsvragenlijst mee te nemen naar uw eerste bezoek aan onze praktijk. Zo weten wij precies waar we bij uw behandeling rekening mee moeten houden. U kunt de gezondheidsvragenlijst downloaden via de knop links op deze pagina.
Wordt de informatie over mijn behandeling met anderen gedeeld?
Uw tandarts houdt een patiëntendossier over u bij. Om ervoor te zorgen dat uw dossier volledig blijft, brengen wij verslag van de behandeling uit bij uw tandarts. Hierdoor is uw tandarts op de hoogte van belangrijke informatie omtrent uw wortelkanaalbehandeling en kan hij/zij hiervan een notitie maken in uw patiëntendossier. Al uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.
Hoeveel kost de behandeling?
De tarieven voor tandheelkundige zorg worden landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De tarieven voor wortelkanaalbehandelingen worden aangegeven met een E-code. Vanzelfsprekend hanteren wij deze tarieven binnen onze praktijk. Om te weten of uw behandeling wordt vergoed, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Er zijn behandelingen waarbij in het tarievenoverzicht een * (sterretje) staat. In deze gevallen is het tarief exclusief materiaal- en/of techniekkosten. Deze kosten komen er dus nog bij.
Heb ik garantie op een wortelkanaalbehandeling?
Bij wortelkanaalbehandelingen is er geen mogelijkheid op garantie. De prognose van een wortelkanaalbehandeling hangt af van veel verschillende factoren. Tijdens het consult zal de prognose van uw tand of kies worden besproken.
Hoe wordt de behandeling in rekening gebracht?
Omdat we zo veel mogelijk tijd willen besteden aan u als patiënt, hebben wij het versturen en innen van nota’s overgedragen aan Famed. Famed is een gespecialiseerd bedrijf dat het facturatieproces voor vele zorgaanbieders verzorgt. Als u een aanvullende tandartsverzekering heeft, ontvangt u van Famed alleen een eventuele restfactuur voor het bedrag dat niet wordt vergoed door uw verzekeraar. De factuur ontvangt u digitaal en kunt u eenvoudig betalen via iDeal. Famed hanteert een betalingstermijn van 30 dagen na notadatum. Wanneer u uw nota eerst wilt inzien is dit uiteraard ook mogelijk. Vanwege veiligheidsredenen vindt er dan eerst een postcodecheck plaats. Ontvangt u liever papieren nota’s, dan kunt u dit aan ons doorgeven. Zie voor meer informatie over Famed: www.famed.nl.
Wordt de behandeling vergoed door de verzekering?
Voor jongeren tot 18 jaar wordt een wortelkanaalbehandeling volledig vergoed door de basisverzekering. Bij volwassenen vallen deze kosten voor eigen rekening. U kunt de kosten van de wortelkanaalbehandeling deels afdekken met een aanvullende tandartsverzekering. Afhankelijk van uw verzekering krijgt u een bepaald percentage van de behandeling vergoed, tot een vastgesteld maximumbedrag. Voor informatie over tandartsverzekeringen en vergelijking van de dekking en kosten verwijzen we u naar www.independer.nl.
Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?
We werken hard om u de best mogelijke zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Blijf hier niet mee lopen, maar bespreek dit met ons en geef uw opmerkingen door aan de betreffende behandelaar. Vindt u dat lastig? Stuur uw klacht dan per e-mail naar onze klachtenfunctionaris: klacht@dentalclinics.nl. Als blijkt dat uw klacht gegrond is, voeren we kosteloos een nieuwe behandeling uit.